Przełamywanie komunikacyjnych barier, poznawanie innych kultur i spotkania z wolontariuszami z różnych stron świata – takie są zalety warsztatów Euroweek Szkoła Liderów, w których wzięli udział uczniowie Zespołu Szkół Społecznych Fundacji Edukacji „Fabryczna 10”.
Euroweek to program edukacyjny dla dzieci i młodzieży, którego celem jest doskonalenie języka angielskiego, nauka wielokulturowości, komunikacji społecznej oraz rozwój kreatywność. Zajęcia najczęściej prowadzone są w języku angielskim i przybierają różne formy: od interaktywnych warsztatów, poprzez gry symulacyjne, na praktycznych ćwiczeniach kończąc.
Z takich warsztatów w Dusznikach-Zdroju wróciło właśnie 41 uczniów ze szkoły podstawowej i liceum z ZSS przy Fabrycznej. Prócz nich w zajęciach uczestniczyli zagraniczni wolontariusze – uczniowie i studenci z Polinezji Francuskiej, RPA, Malezji i Indonezji, rezydujący w Polsce.
– W tym roku wyjątkowo, ze względu na pandemię w ośrodku nie było młodzieży z innych miast, a tylko uczniowie naszej szkoły. Życie codzienne i wszystkie zajęcia odbywały się w z przestrzeganiem wszelkich reguł reżimu sanitarnego – mówi Beata Łodyga, jedna z opiekunek białostockich wolontariuszy.
Program zajęć obejmował m.in. wirtualne prezentacje poszczególnych krajów – ich tradycji i kultury
Dzięki temu doświadczeniu młodzież w przystępny sposób uczyła się tolerancji i szacunku, podnosząc jednocześnie swoje umiejętności językowe.
– Wolontariusze przedstawiali też zasady wolontariatu międzynarodowego, były zajęcia w podgrupach doskonalące komunikację w języku angielskim i debaty oksfordzkie – opowiada Ewa Tyburczy, opiekunka szkolnego koła wolontariatu. – Udział w tym programie to bardzo cenne doświadczenie, bo mimo ograniczeń spowodowanych pandemią – mogliśmy otrzeć się o wolontariat międzynarodowy i przekonać się, że – niezależnie od wieku – młodzież z wielką energią i zapałem angażuje się w jego działania.
– To też niesamowite doświadczenie edukacyjne, pokazujące jak ważna jest znajomość języków obcych, które umożliwiają komunikację z całym światem – dodaje Beata Łodyga. – Zalety takich warsztatów trudno przecenić – ich celem jest nie tylko integracja młodzieży, ale też nauka prezentacji i współpracy w grupie.
Również dla uczniów, którzy mieli okazję zetknąć się z wolontariatem w takim wymiarze, warsztaty były niezapomnianym przeżyciem.
– Wziąłem udział w Euroweek, bo chciałem zacząć działać na rzecz wolontariatu, ale też poznać inne kultury, inne spojrzenie na świat, prezentowane przez zagranicznych wolontariuszy, czy poszerzyć swoją wiedzę m.in. z geografii, którą się interesuję. Euroweek wydał mi się ciekawą inicjatywą i nie zawiodłem się – mówi licealista Dawid Leszczyński.
Damian Cybulko po raz pierwszy uczestniczył w Euroweeku dwa lata temu w Międzygórzu
– Byłem pod wrażeniem tamtego wyjazdu, więc nie wahałem się z podjęciem decyzji w tym roku. Mimo, że tym razem zajęcia odbywały się w reżimie sanitarnym, warsztaty były równie interesujące i bardzo pouczające. Do pełnej integracji brakowało trochę innych szkół, ale rozumieliśmy, że w tej sytuacji nie było to możliwe. Cieszę się, że mogliśmy uczestniczyć w tym projekcie.
Program Euroweek – Szkoła Liderów jest prowadzony wspólnie przez dwie organizacje: Fundację Euroweek i Stowarzyszenie Euroweek Szkoła Liderów. Programy są zróżnicowane i dopasowane do potrzeb różnych grupy: dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych, a także dla studentów oraz Global Village przygotowany dla uczestników dorosłych, którzy chcą poprawić swoje kompetencje językowe w zakresie języka angielskiego, sprawności społeczno-kulturowych, jak również poznać inne języki, takie jak: hiszpański, francuski, niemiecki, włoski, rosyjski, suahili, języki azjatyckie i dialekty wolontariuszy i poznać kultury obecne na siedmiu kontynentach świata.